Cannes Lions

‘Dè visuele uitsmijter in deze editie van Fonk magazine is het ‘verslag’ waarmee fotograaf Vincent Kruijt eind juni uit Cannes terugkeerde. Niks juichende prijswinnaars, maar sneak peaks van mensen die eigenlijk niet in de gaten hadden dat er een camera op hen was gericht. Zo onstond een onuitwisbare indruk van een plek die ons al decennialang in zijn greep heeft.

Zo mooi vonden wij deze beeldimpressies, dat wij ter plekke besloten het hele blad op zijn kop te zetten en
8 pagina’s vrij maakten om de àndere kant te laten zien van de vele feesten en prijzenfestivals
waarmee we jaarlijks worden geconfronteerd. We hopen dat jij er net zoveel als wij van zult genieten.’

Nicolette Hulsebos in het voorwoord van Fonk 211:

Voel de vibe
De meeste Nederlandse creatieven voeren het winnen van prijzen hoog in het vaandel. Nederlandse ADCN Lampen en Zuidfranse Leeuwen zijn veruit favoriet. Begrijpelijk ook, want hoe meer je scoort, hoe beter je de volgende maanden in de markt ligt. Je bent wat je wint, zeg maar.

De Franse Rivièra bracht Nederland dit jaar vaak het ‘net-niet’ gevoel. We keerden daardoor eind juni huiswaarts met kilo’s brons, onzen zilver en grammen goud. En dat is dus nèt de volgorde die we niet willen.
Was dit een domper op het festival waar creatieven van over de hele wereld en in allerlei soorten en maten hun werk vieren? Ik ben geneigd ‘nee’ te zeggen, want Nederlands succes is er dit jaar vooral in de breedte van bureaus die (brons of niet) in de prijzen vielen. Met andere woorden: onze creativiteit zit over de hele linie in de lift. Of we daar in 2018 meer zilver en goud mee zullen winnen, gaan we zien.

Wie met het winnen van prijzen helemaal niet bezig was, is Vincent Kruijt.
De FONK fotograaf reisde af naar het Cannes Festival met een andere missie. Hij zag primair mensen die niet zagen dat hij keek. Peinzend, soms beladen met polsbandjes en badges, af en toe vrolijk, regelmatig feestvierend, een enkele keer verliefd en soms, heel soms mensen die na alle indrukken het liefst een dutje wilden doen.

Op de redactie overdonderde het beeld van de Zuidfranse Rivièra ons. We bekeken het en raakten geïnspireerd om opnieuw en nauwkeuriger te kijken. We zagen ‘Cannes’ vanuit een andere invalshoek, we zagen dat ‘Cannes’ creatieve mensen nog altijd ontwapent, inspireert en motiveert. Je voelt de energie, de wil om op dat moment dààr met elkaar te zijn.

Kijk de volgende 8 pagina’s met ons mee en voel de vibe van een plek die ons al decennia lang in zijn greep houdt.

Nicolette Hulsebos,
uitgever en hoofdredacteur Fonk
fonkonline.nl